24. Структурно-семіотична парадигма культуролог..


24. Структурно-семіотична парадигма культурології.?????
Структурно-антропологический подход в культурологии возникает при распространении на область изучения культуры методов современного языкознания и семиотики; эти методы, как известно, наиболее отчетливо сформулировал швейцарский лингвист Фердинанд де Соссюр. Последний отказался от сравнительного анализа языков и предложил рассматривать язык как систему знаков, а также различать в нем план «синтагматики» (то есть построения языковых высказываний на основе организованных в систему «средств» языка) и «парадигматики» (собственно система этих «средств»). Важный принцип анализа системы знаков, образующих язык, – тезис Соссюра о том, что в системе (языке) каждая единица одновременно определяет и определяема другими элементами системы.Семіотика - наукова дисципліна, що вивчає знаки і знакові системи. Для культурології крім соссюровского, де «мова є система, що підкоряється своєму власному порядку», представляють інтерес два основних напрямки семіотики: соціально-психологічний та теоретико-діяльнісної. Перше представлено такими іменами як Ч. Морріс, А. Гардінер, К. Бюлер, Ч. Пірс. Останній, наприклад, вважає, що знайомий є щось, що заміщає для кого-небудь що-небудь по деякому властивості або здібності; знак спрямований будь-кому і створює у свідомості цієї особи еквівалентний знак або більш складний знак. Той знак, який людина створює, Пірс називає інтерпретатором першого знака, при цьому знак замінює свій об'єкт. У соціально-психологічному напрямку знак характеризується в контексті комунікації (хто його створює, навіщо, кому він прямує, як його розуміють) у трьох різних аспектах: синтаксичному (вивчення відносин між знаками), cемантіческом (вивчення відносин знаків до об'єктів, «денотатам») і прагматичному (ставлення інтерпретатора до знаків). При цьому виділяються такі основні типи знаків: знак-малюнок (іконічні знаки, наприклад, малюнки), знак-індекс (наприклад, дим як індикатор житла), знак-символ (наприклад, сучасні числа).
Неретіна і Огурцов вказують такі характеристики семіотичного тлумачення культури в рамках соссюровского та соціально-психологічного підходів:
По-перше, широко використовуються методи структурної лінгвістики і її підхід до природних мов як до знакових систем.
По-друге, будується семіотика інших знакових систем, в тому числі і феноменів культури як знакових систем По-третє, культура інтерпретується як складна система семіотичних кодів різних видів (починаючи з мови жестів і кінчаючи такими етнографічними об'єктами, як міф, одяг, ритуал і т. д.).
По-четверте, культура розуміється як текст, а сам текст як сигнал або як повідомлення, просторово зафіксоване, закодоване і служить засобом свідомої передачі цього повідомлення.
По-п'яте, фіксується складну взаємодію між різними кодами і знаковими системами
По-шосте, це взаємодія характеризує поліфункціональні

Приложенные файлы

  • docx 26699057
    Размер файла: 140 kB Загрузок: 0

Добавить комментарий