Творчий учнівський проект


Творчий учнівський проект«Таця»Виконали:Учень 9 б класу ЗОШ І-ІІІ ст., Керівник: учитель трудового навчанняТарновський Ю.П.20161. Зміст I. Організаційно-підготовчий етап2. Історична довідка про тацю3. Розробка технічного завдання3.1. Метод фокальних об’єктів для генерації нових ідей3.2. Призначення проектованого виробу3.3. Вимоги до виробів3.4. Вимоги до конструкції3.5. Вимоги до матеріалів4. Розробка технічної пропозиції4.1. Аналіз конструкції зразків-аналогів4.2. Визначення майбутньої конструкції виробу5. Висновок за технічною пропозицією:5.1. Відповідність зразків-аналогів своєму призначенню:5.2. Технологічність запропонованих зразків:5.3. Вигляд, якого надають виробам в зразках кількість, розміри і форма деталей та ін.:5.4. Зразок, який обираємо в якості зразка-прототипу для подальшого проектування:ІІ. КОНСТРУКТОРСЬКИЙ ЕТАП1. Ескізне проектування2. Проектна модель таці3. Опис зовнішнього вигляду обраного виробу4. Інструменти, обладнання5. Розробка технічного проекту5.1. Розробка робочої документації5.2. Економічне дослідження5.3. Екологічне дослідження5.4. Мінімаркетингові дослідження6. РекламаІІІ. ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЕТАП ІV. ЗАКЛЮЧНИЙ ЕТАПV. ВИСНОВКИI. Організаційно-підготовчий етап1. Обґрунтування виборуОбґрунтування вибору Мені подобається працювати з деревиною, виготовляти корисні та гарні ужиткові вироби. Власними руками я зробив кухонні дошки та лопатки, дерев’яні молотки для м’яса. Після цього в мене виникло бажання виготовити більш складний виріб для використання в побуті та прикрашання кухні. Мене зацікавило виготовлення таці, в оздобленні якої можливо використання різноманітного декору. Тому цей виріб став об’єктом мого проекту2. Історична довідка про тацюНародне декоративно-прикладне мистецтво невід’ємне від давньої і сучасної культури України. Одним із видів такого мистецтва є виготовлення і розпис підносів (таць).Згідно з визначенням піднос – це дошка або металевий (пластмасовий) лист із загнутими доверху краями для переноски посуду, подачі його на столи тощо.Ще в сиву давнину в Україні набули розвитку різноманітні народні ремесла. Люди виробляли різноманітні речі із деревини, металу, глини, інших матеріалів. Перші згадки про розписні предмети: залізних, мідних та дерев’яних підносів відноситься до кінця ХVІІІ сторіччя. У документах Онезького хрестового монастиря згадується про два металевих, покритих лаком підносах: перший продовгуватий по зеленій землі з залізною стоячою решіткою навкруги, другий – по червоній землі, великий.Виготовлення підносів в промислових масштабах пов’язано із металургійним виробництвом на уральських заводах, які належали А.Н.Демидову, «при деле подносов и прочей металлической посуды – 73 лакировщиков и посудокрасильщиков 7 работающих».Здавна серед людей вважалося, що гарна, красива річь приносить у будинок радість і благополуччя.Предмети побуту, вироблені з метала, опрацьовані досконало як витвори мистецтва, з давніх часів привносили особливість у повсякденне життя людини. Згадування предметів, за допомогою яких людина вживає їжу, відноситься до джерел розвитку суспільства. Вживання їжі в різні історичні часи мало представницьку, обрядову, ритуальну функції, підкреслювало соціальний стан хазяїна в домі.Предмети для сервирування столу дозволяють нам судити про художній рівень розвитку епохи, стилістичні напрямки, історичні традиції та естетичні уявлення суспільства.Одним з відомих центрів, які славилися мистецтвом розпису, було с. Петриківка Дніпропетровської області. З ХVІІІ століття з покоління в покоління передавалися основи декоративного прикрашення сільського інтер’єру, господарчих та побутових речей, зберігалися місцеві особливості розпису. До кінця ХІХ ст. для настінного малювання використовували крейду, сажу, різнокольорову глину, саморобні рослинні барви, хоча вже з’явилися у побуті дешеві анілінові барвники... Рослинний петриківський розпис використовують також для прикрас різноманітних побутових речей з дерева. Це – шкатулки, тарілки, підноси, ложки тощо.При проектуванні таці одним з найбільш значних моментів є їх відповідність загальноприйнятим стандартам. Особливості форми визначаються функціональним призначенням предметів. Стандарти, прийняті в суспільстві, визначаються зручністю в експлуатації та ергономічністю форми, функціональне призначення базується на традиціях культури приймання їжі, які історично склалися.Сучасні технології виготовлення таць дозволяють варіювати форму виробів до різних найсміливіших задумів. Такі можливості дозволяють зробити акцент у проектній роботі на пошук нових образних рішень, що, у свою чергу, виявляє глибоку взаємодію між формою і функцією, які є основною умовою проектної роботи у даному напрямку.Найтоншу роботу по дереву виконували різьбярі. Різьблення – народне мистецтво, яке розвинулося з деревообробних ремесел. Від прикрашення хат, воза чи саней до шедеврів народного мистецтва – різьблених меблів, скринь, тарелів, топірців, шкатулок, підносів. Різьбярі застосовували методи випилювання, випалювання, художньої різьби для нанесення символічних візерунків на вироби, які крім утилітарного призначення мали й естетичні функції, підпорядковані головній ідеї архітектури – симетричності, гармонії і легкості. Шедеври славетних майстрів надихнули нас на створення виробів з дерева.У свій виріб ми намагалися внести своє бачення народних промислів і вважаємо роботу вдалою, хоча це ще не можна віднести до шедеврів різьбярства.Як висновок зазначимо, що потрібно вдосконалювати майстерність в роботі і наполегливо рухатись у бік досягнення мети.Знайомство з літературою та Інтернет-джерелами з теми дозволяють зробити таку класифікацію підносів:
За матеріалами виготовлення:
металеві (з міді, золота, срібла, нержавіючої сталі, мельхіору, бляхи);
дерев’яні (з осики);
пластмасові (пластикові);
картинно-паперові (виробництво таких виробів з високоякісних марок картону, придатного для використання в мережі суспільного харчування та для фасування «Українська поліграфічна компанія»);
з рослинних матеріалів (відбілена або пофарбована солома, лоза, очерет, тростина, бамбук, стебла пальм).

За призначенням:
А побутові;
сувенірні;
Б посудні;
чайні;
кавові;
самоварні;
підноси-дошки для нарізки продуктів;
висувні полиці-підноси;
пакувальні тощо.
За методикою виготовлення:
ковані;
різьблені;
розписні (лакований розпис);
тоновані;
плетені.
За місцем виготовлення:
жостовські;
кольчугінські;
гжельські;
уральські (демидівські);
петриківські (в Україні).
Зручна та естетична таця має широке використання як у домашньому побуті, так і в закладах громадського харчування. Добре, коли окрім функціональних якостей, таця має гарний вигляд і слугує елементом декоративного оздоблення кухонних приміщень та гармонійно впливає на інтер’єр.Збираючи інформацію про таці, ми звернули увагу на досить великий вибір матеріалу та засобів оздоблення вироба. Нами було розглянуто декілька варіантів.Модель № 1 (додаток 1). Таця для подання напоїв та страв, виготовлена з фанери завтовшки 8 мм, прямокутної форми з боковими стінками фігурної форми, з’єднання шипове, оздоблена лакуванням. Модель № 2. Таця для подання напоїв та страв, виготовлена з тополі завтовшки 10 мм, прямокутної форми з прямими боковими стінками та ручками напівкруглої форми. Деталі з’єднані між собою шиповим з’єднанням. Таця оздоблена випалюванням та лакуванням. Модель № 3. Таця для подання напоїв та страв, виготовлена з осики завтовшки 12 мм, прямокутної форми з прямими боковими стінками та ручками прямокутної форми. Деталі з’єднані у пів дерева. Таця оздоблена різьбленням та лакуванням.3. Розробка технічного завдання3.1. Метод фокальних об’єктів для генерації нових ідейВибір фокального об’єкта: тацяВибір випадкових об’єктів:
стіл
орнамент 
Утворення підказок, ідей
таця-стіл
орнаментальна таця
Складання ознак випадково обраних об’єктівСтіл: прямокутний, дерев’яний, із різьбою, круглий, квадратний, овальний.Орнамент: геометричний, рослинний, стрічковий, центровий, кольоровий.Генерація нових ідей
таця кругла кольорова із центричним орнаментом
таця прямокутна дерев’яна із геометричною різьбою у вигляді стрічкового орнаменту
таця-стіл у формі квадрата з рослинним кольоровим орнаментом
таця-стіл у формі овала із різьбою
Вибір цікавої ідеї
таця дерев’яна прямокутної форми із геометричною різьбою у вигляді стрічкового орнаменту
3.2. Призначення проектованого виробуТаця для зручності подання напоїв та страв.3.3. Вимоги до виробівОскільки таця є частиною побуту, вона повинна відповідати та гармоніювати за кольором і формою іншим предметам побуту. Має бути функціональною, мати зв’язок сучасного оформлення з національними традиціями.Виріб, що проектується, має задовольняти наступні вимоги:
Функціональні. У таці повинен зручно розміщуватися столовий посуд.
Ергономічні. Виріб повинен бути зручним у використанні.
Естетичні. Виріб повинен бути таким, щоб задовольнити смак будь-якого споживача.
Технологічні. Конструкція має бути не надто складною у виготовленні.
Економічні. Використати в конструкції виробу якнайбільше недорогих, доступних матеріалів. Затрати часу на його виготовлення не повинні перевищувати 20 годин.
Зважаючи на вимоги до виробу, аналіз моделей-аналогів та поставлену мету, обираємо за основу для подальшого проектування конструкцію № (див. мал. ).3.4. Вимоги до конструкціїКонструкція таці відповідно до її призначення, має бути простою, але водночас оригінальною що до виготовлення, характеризуватися різноманітністю оздоблення.3.5. Вимоги до матеріалівДеревина має бути м’якою, зручною в обробці. Тому ми обрали осику. Вона біла з зеленкуватим відтінком, м’яка, легка. Її застосовують для виготовлення іграшок, посуду та ін.4. Розробка технічної пропозиціїМною розроблені три зразки-аналоги таці, що відповідають обраній ідеї (додаток 1).left0Модель № 1left0Модель № 2left0Модель № 34.1. Аналіз конструкції зразків-аналогів
Вимоги для конструкції Характеристика ступеня втілення вимог у зразках
Зразок №1 Зразок №2 Зразок №3
Кількість деталей у виробі 5 5 5
Матеріал деталей Фанера Деревина Деревина
Розміри виробу 40×285×485 60×285×485 85×285×485
Складність конструкції деталей - + +
Практичність, зручність у використанні  - - +
Естетичний та оригінальний вигляд + + +
Простота і надійність з’єднань деталей + + +
4.2. Визначення майбутньої конструкції виробу
Вимоги для конструкції Зразок, в якому вимоги реалізовано найкращим чином
Кількість деталей у виробі №1, №2, №3
Матеріал деталей №2, №3
Розміри виробу №3
Складність конструкції деталей №2, №3
Практичність, зручність у використанні  №3
Естетичний та оригінальний вигляд №1, №2, №3
Простота і надійність з’єднань деталей №1, №2, №3
5. Висновок за технічною пропозицією:5.1. Відповідність зразків-аналогів своєму призначенню:Кожен із зразків-аналогів відповідає своєму призначенню. Але найбільш зручною подання напоїв та страв є зразок таці №3.5.2. Технологічність запропонованих зразків:Кожен зразок можна виготовити в умовах шкільної майстерні, в домашніх умовах, у цехах з обробки деревини.5.3. Вигляд, якого надають виробам в зразках кількість, розміри і форма деталей та ін.:Кожен зразок має естетичний і оригінальний вигляд.5.4. Зразок, який обираємо в якості зразка-прототипу для подальшого проектування:Обираємо проектований зразок №3. Він має нескладну конструкцію, практичний і зручний у використанні, має естетичний і оригінальний вигляд, просте і надійне з’єднання деталей.ІІ. КОНСТРУКТОРСЬКИЙ ЕТАП1. Ескізне проектування2. Проектна модель таці3. Опис зовнішнього вигляду обраного виробу
Назва виробу: таця.
Використані матеріали: наш виріб буде виготовлений з деревини осики. З дошок буде виготовлена основа таці, з рейок бокові стінки, на двох з них вирізані ручки.
Для склеювання виробу використаємо клей ПВА. Виріб покриємо прозорим лаком водостійким з високим блиском «Diifa».
Оздоблення: геометричне різьблення.
Дослідивши моделі-аналоги та аналізуючи можливості майстерні і наявності матеріалів, ми внесли деякі зміни до конструкції:
Основу таці зробили з клеєних дошок осики.
Ручки зробили з суцільного дерева.
Стінки бокові зробили вище та оздобили їх геометричним різбленим орнаментом.
У моделі № 1 запозичимо зовнішню форму.У моделі № 2 запозичили вид матеріалу – натуральна деревина як найбільш екологічний матеріал, та місце розташування ручок.Працюючи над ескизами, ми прийшли до конструкції, запропонованої на мал.3.4. Інструменти, обладнанняДля виконання технологічних операцій знадобляться столярний верстат, лобзик, рубанок, шпунтубель, рашпіль, стамески для різьби по дереву, косячок, шліфувальна шкурка, струбцина.5. Розробка технічного проекту
Визначити вихідні данні для побудови креслень деталей виробу та розмірні характеристики: розмір виробу для виготовлення обрано - 85×285×485.
Розробити і побудувати креслення конструкції деталей виробу в масштабі .5.1. Розробка робочої документаціїСпецифікація виробу
№п/п Найменування деталей Кількість  Матеріал Примітка 
1 Дно  1 осика Товщина 12 мм
2 Бокові стінки 2 осика Товщина 12 мм
3 Торцьові стінки з ручками 2 осика Товщина 12 мм
Технологічна картаleft0left05.2. Економічне дослідженняРозрахунок собівартості
№ з/пНазва Одиниці виміру Ціна (грн.) Витрата матеріалу Усього (грн.)
1. Брусок буковий (осика) м3 1300,00 0,0075 9,75
2. Клей ПВА л 10,00 0,052 0,52
3. Нітролак л 27,00 1 м22,70
4. Шліфувальна шкурка м2 пог. 4,50 0,2 0,90
Всього 13,87
Структура собівартості:
Витрати на матеріали.
Витрати на оплату праці.
Собівартість виробу.
Схема розрахунків:
Розрахунок матеріальних витрат (Мз). Ціна на матеріали (Ц1) склала – 13,87 грн.
Розрахунок оплати праці (Роп). Час виготовлення виробу Тв становить 20 год. Орієнтовно оплата праці робітника складає 4.00 грн./год.
Роп = tb x 4.00 грн. = 20 x 4 = 80 грн.
Податкові відрахування (П). У загальному податки складають 33,8% від Роп. Їх оплачує організація та відносить до собівартості продукції.
П = 80 х 33,8% = 27.04 грн.
Плата за оренду приміщення та комунальні послуги в нашому випадку не враховуються, бо виробництво ведеться в шкільній майстерні.
Підрахуємо собівартість таці:С = Мз + Роп + П = 13.87 + 80 + 27.04 = 120.91 грн.Визначення величини прибутку внаслідок реалізації виробу, який складає 10 – 12 % від собівартості:П = С + П = 120,91грн × 25 : 100 = 30,22грнВизначення договірної ціни реалізації виробу:Ц = С + П = 120,91 + 30,22 = 151,13грнПрибуток на добавлену вартість:ПДВ – 20%ПДВ = 141,13 × 0,2 = 28,22грнЦіна реалізації з урахуванням ПДВ:Ціна реалізації = 151,13 + 28,22 = 179,35грнКількість виготовленої продукції:1 таця – 3.3 роб. дні; 1 місяць – 27 роб. днів; 27: 3,3 = 8,1 од/місВитрати на операцію за місяць:8,1 × 120,91 = 979,37грнВиторг буде становить:8,1 × 179,35 = 1452,73грнВиторг від реалізації продукції без урахування ПДВ:1452,73 – (8,1 × 28,22) = 1224,14грнВаловий прибуток від реалізації продукції визначається, як різниця між виторгом від реалізації продукції без урахування ПДВ та витратами на виробництво та реалізацію продукції, які включаються до собівартості; тому: прибуток дорівнює:1224,14 – 979,37 = 244,77грнПодаток на прибуток становить 30%, отже:244,77 × 0,3 = 73,41Чистий прибуток дорівнює:244,77 – 73,41 = 171,365.3. Екологічне дослідженняПід час виготовлення таці використовують натуральні екологічні матеріали – деревину. Залишки деревини можуть досить легко утілізувати на виготовлення папіру, ДВП, ДСП у хімічній промисловості, або піде на опалення приміщення.Лак краще використовувати на олійній чи алкідній основі, які не містять шкідливих речових. Тому навколишнє середовище та люди, що працюють, не зазнаватимуть шкідливих впливів.5.4. Мінімаркетингові дослідженняМаркетингова програма:
Аналіз можливостей просування проектованого виробу на цільовий ринок
Отже, почнемо з першого етапу виконання маркетингового дослідження. Для аналізу асортименту аналогічної продукції ми обійшли багато магазинів та промислових ринків. Лише в окремих магазинах ми знайшли таці, за матеріалом схожі на нашу, але без декорування різьбленням. Ціна цих виробів становить 250 – 400грн.Ми дослідили ринок продажу таць в Інтернеті.На сайті www.remeslo.okis.ru знайдена інформація про таці. Запропоновано їх опис, подано загальний вигляд, характеристики. Ціни наведені у таблиці Таблиця 
Найменуваннятаці Штуки Розміри Ціна, руб. Ціна, грн.
«Рябина» 1 280 × 400 2000 400
«Болеро» 1 470 × 260 1900 380
«Гжель» 1 о 400 2100 420
«Фантазия» 1 400 × 400 1600 320
«Серпантин» 1 600 × 450 2500 500
За результатами міні маркетингового дослідження ми виявили, що ціна виробу –160 - 300грн. є доступною для споживача, вигідною для виробника, і в той же час, конкурентноспроможною.
Вивчення потенційного покупця та потенційного попиту
Серед потенційних покупців ми розглядаємо дві групи людей: перша – ті, що могли б придбати цей виріб, як подарунок; друга – ті, що придбали б тацю для задоволення своїх естетичних смаків, для створення атмосфери домашнього затишку.З огляду на вивчення ринку та потенційного попиту можна з певністю стверджувати, що ринкова ніша у регіоні не заповнена аналогічними товарами. І цю прогалину легко можна заповнити шляхом стимулювання споживчого попиту.
Стимулювання попиту.
Стимулювати попит покупця намагатимемося через прищеплення йому навичок культури облаштування побуту. Плануємо рекламу такого типу:РекламаМой поднос универсальныйОчень он функциональный;Для кофейного сервиза,Чай попить иль для сюрпризов,Для горячих бутербродов…Дам фантазиям свободу!Для стимулювання попиту та розширення асортименту продукції ми виготовляємо наші таці у різноманітному кольоровому оформленні. Також можна запропонувати спроектувати аналогічну за дизайном тацю, але відмінну за конструкторськими характеристиками, і просувати їх в парі за зниженою ціною.ІІІ. ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЕТАП Технологічний етап – найбільш трудомісткий процес, при якому виконуються операції виготовлення виробу. Мета цього етапу – якісне і правильне виконання кожної трудової операції. У процесі практичної роботи нам допоможе технологічна карта, яка була розроблена під час конструкторського етапу проектування таці.ІV. ЗАКЛЮЧНИЙ ЕТАППісля завершення виготовлення виробу маємо повне право констатувати, що організаційно-підготовчий та конструкторський етапи були грамотно проведені та не виникало ніяких труднощів під час виконання технологічних операцій.Розроблений проект дозволив нам створити оригінальний і неповторний виріб ручної роботи. Ми отримали задоволення як від процесу роботи, так і від його результату.Час на виконання технологічних операцій не перевищив 20 годин.Для скорочення витрати часу пропонуємо деякі шляхи оптимізації: використання кваліфікованої робочої сили, новітніх технологій, техніки, новітніх матеріалів. Усе це дасть змогу скоротити трудоємність виробничого процесу.Під час маркетингового дослідження ми з’ясували, що наш проект має велику перспективу на регіональному ринку.У процесі випробування було встановлено, що виріб відповідає функціональним, ергономічним, естетичним, технологічним вимогам.ВИСНОВКИВиконання проекту дозволяє сформулювати загальні висновки:
У процесі роботи ми провели пошук інформації, ознайомилися з моделями-аналогами таць та вивчили наповненість ринку аналогічними товарами, розробили конструкцію власного виробу таці і технологію її виготовлення.
Ескізи виробу, технологічну карту та іншу документацію можна використати під час проведення уроків трудового навчання, у процесі гурткової роботи.
Розроблена конструкція може слугувати основою для проектування інших виробів – таці. Такі вироби можна просувати на ринок у парі за зниженою ціною.
У майбутньому тацю можна удосконалити за допомогою ніжок висотою ...

Приложенные файлы

  • docx 26670888
    Размер файла: 1 MB Загрузок: 0

Добавить комментарий