МНІ метод реком до проведення етапів уроку


Структура уроку інформатики в початковій школі
Кожен урок має складатися з трьох складових, послідовність яких визначає вчитель:
Перша складова – цікавинки, завдання з логічним навантаженням, для розвитку пам’яті, кмітливості, ерудиції для «розумників та розумниць»
Друга складова – теоретична. Вона проводиться у формі бесіди, гри, обговорення ситуацій. Обговорюються питання, пов’язані з інформацією, комп’ютером, алгоритмами, виконавцями. Також є уроки, теоретична частина яких призначена для підтримки вивчення навчальних предметів, повторення і закріплення матеріалу, контролю знань.
Третя складова – ознайомлення з новою комп’ютерною програмою, демонстрація її роботи та практична робота учнів за комп’ютером.
Хід уроку
І. Організація класу (1-2 хв)
1. Привітання.
2. Рефлексія настрою
3. Повторення правил ТБ у комп'ютерному класі.
ІІ. Розминка (завдання на розвиток уваги, формування логічного та просторового мислення (5-10хв)
ІІІ. Перевірка домашнього завдання (3хв)
ІV. Актуалізація знань (3-5хв)
V. Повідомлення теми уроку (1 хв)
VІ. Вивчення нового матеріалу (10хв)
VІІ. ФізкультхвилинкаVІІІ. Закріплення матеріалу (3 -5 хв)
Робота з зошитом.
Виконання вправ.
ІХ. Практична робота з ПК (10-15 хв)
1. Знайомство з правилами гри або роз'яснення завдання практичної роботи.
1.1. Демонстрація роботи з грою або виконання завдання.
2. Повторення правил ТБ та гігієнічних норм при роботі за ПК.
3. Робота з ПК
Х. Релаксація (проводиться комплекс, призначений для зняття втоми рук, профілактики косоокості і інших захворювань очей) (2-3 хв)
ХІ. Підсумок уроку (2 хв)
1. Оцінювання.
2. Узагальнюючі запитання з теми уроку та практичної роботи
ХІІ. Повідомлення домашнього завдання (1 хв)
Методичні рекомендації до проведення Організаційного етапу
Організаційний етап уроку починається з привітання та емоційного налаштування до уроку. На початку уроку традиційно може проводитися рефлексія емоційного стану та настрою, місце цього виду рефлексії обумовлене встановленням необхідного емоційного контакту з класом. Інструментарієм педагога в таких випадках є матеріал, який впливає на сферу почуттів - картини, музика, різнокольорові картки, зображення, що відображають спектр емоцій.


Особливістю цього етапу на уроці інформатики є повторення правил техніки безпеки. Їх можна пригадати (розглянути) як систему питань, ілюстрацій на правила, розбір життєвих ситуацій, інтерактивні вправи тощо.
Вставити потрібні слова замість пропусків.
Не розпочинай роботу за комп’ютером без дозволу ______________.
Спину тримай _____________.
Сидіти слід на відстані не менше _____________ від екрана монітора.
Не торкайся ____________, ______________, ______________, ____________, ____________ і ______________, з якими тебе не знайомив вчитель.
Не працюй ____________ і ___________ руками.
Прийом «Незакінчене речення»:
Спину тримай …(рівно) .
Не працюй брудними і вологими …(руками) .
Сидіти на відстані … (витягнутої руки).
Не розпочинай роботу за комп’ютером без …(дозволу вчителя) .
Натискай на відомі …(клавіші).
Заходити в комп’ютерний клас потрібно… (спокійно, не штовхаючись)
Від монітора сиди на відстані … (не менше 50 см)
Забороняється торкатися … (роз’ємів, проводів)
Гра «Правильно - неправильно!»
Учитель розповідає правила гри: зачитуються віршовані рядки, які обов'язково відповідають або не відповідають якомусь правилу поведінки в комп'ютерному класі.
В клас комп'ютерний спітнілі ми вбігаємо щосили...(ні)
Витри старанно взуття, нам не потрібне сміття! (так)
За улюблений комп'ютер падаємо, мов спілі фрукти...(ні)
А щоб сісти нам за парту, вчитель нам дає команду! (так)
Ти підсунь дисплей близенько і шнури поправ хутенько! (ні)
Від екрана ти відсядь... Сантиметрів п'ятдесят! (так)
Голова болить моя, Потерплю годину я! (ні)
Я дротів не зачіпаю, правило це добре знаю! (так)
Як відчую щось горіле, промовчу я всім на диво...(ні)
В електронний клас науки сміло входь! Лиш вимий руки! (так)
Гра «Так – ні»
- До комп’ютерного класу заходимо спокійно з дозволу вчителя.
- Коли зайшли до комп’ютерного класу, то швидко включаємо комп’ютер.
- Біля комп’ютера сидимо рівно.
- Відстань від очей до монітора повинна бути маленькою, щоб краще бачити і
не псувати зір.
- Під час уроку ходимо по класу, коли забажаємо.
- Під час роботи в класі їмо фрукти.
- Без дозволу вчителя не приступаємо до роботи за комп’ютером.
- Рухаючи мишкою, голосно подаємо команди.
- Рукавом сорочки протираємо монітор комп’ютера;
- При роботі з мишкою використовуємо вказівний і середній пальці.
Обговорення ситуацій
Після обговорення ситуації вчитель ставить запитання до дітей. Чи порушені правила безпеки? Якщо так, то які?
Учень забіг до кабінету інформатики, включив комп’ютер собі і сусіду і, не знаючи чим потрібно буде займатися на уроці інформатики став натискувати на всі клавіші.
Грайливі учні весело розважались на перерві біля школи, обливаючи водою один одного із водяних пістолетів. Пролунав дзвоник, учні прийшли в кабінет інформатики.
Неуважний учень дрімав на уроці і не чув пояснень вчителя про послідовність виконання завдань. Потім він прокинувся, згадав про роботу і без дозволу вчителя перейшов до іншої парти подивитись, чим займаються однокласники.
Перед уроком інформатики в учнів 2 класу була фізкультура. Спортивну форму та футбольний м’яч вони принесли з собою на урок інформатики.
Хвастливий учень вирішив показати глибокі пізнання знайомій однокласниці, став від’єднувати монітор від несправного комп’ютера.
Дуже старанна учениця, виконуючи на комп’ютері завдання, присунулась надто близько до екрана монітора.
Спостережлива вчителька на уроці інформатики виявила, що неуважний учень жує жуйку і запропонувала йому з нею розстатися. Неуважний учень розстався з жуйкою і приліпив її до розетки.
Дуже старанна учениця, виконуючи завдання на комп’ютері, присунулась впритул до екрана монітора і стала водити пальцем по тексту на екрані монітора.
Уважна учениця виявила на уроці, що дівчинка Маша прихопила з собою улюблені іграшки: плюшевого ведмедя, ляльку Барбі, і посадила поряд з монітором.
Пустотливі учні весело гралися на перерві біля школи, обливаючи один одного водою із водяних пістолетів. Пролунав дзвоник, учні прийшли в кабінет інформатики.
Учень, виконуючи завдання на карточці, прикріпив її скетчем до екрана монітора.
Займаючи робочі місця за комп’ютером, два учні «пробивали» собі дорогу, розштовхуючи усіх ліктями.
Неуважний учень прослухав пояснення вчителя про порядок виконання роботи. згадавши про роботу, він, без дозволу вчителя підійшов до іншої парти, щоб подивитись, чим займаються однокласники.
Ми повторили правила поведінки у комп’ютерному класі. Чому потрібно дотримуватись цих правил? (Щоб не нашкодити собі та не зіпсувати обладнання і комп’ютери). Правильно, адже ми вже знаємо, що комп’ютер – друг і помічник людини. Щоб комп’ютер став справжнім помічником, треба навчитися користуватися ним.
Перегляд презентації з коментуванням «Що означає цей знак?» при повторені та первинному ознайомленні картинки супроводжуються віршем.

Ти зайшов у чистий клас
Так він прибраний для вас.
Тож слідкуй за чистотою
Щоб ми пишалися тобою. Їсти на робочім місці
Дуже неохайно!
В класі виховані діти
Не їдять звичайно. Жуйка - то є злісний ворог!
Так казав нам стоматолог.
Як сідаєш працювати
Жуйку треба викидати.

Руки чисті та сухі
Всі підготували,
Щоб з компютером малята
Ще довго працювали. Як перерва закінчилась,
Діти не пустують,
В клас спокійно всі заходять,
До компютерів підходять. Ввімкнем з дозволу компютер.
Обережно, діти!
Тут електричний струм проходить,
Це треба розуміти!

Проводи, розетка зі струмом –
Дуже небезпечні!
І тому торкатись їх
Не можна, безперечно! Самотужки техніку
Не ремонтувати!
Невідкладно треба вам
Вчителя позвати. Кожен учень в нашій школі
Правило розкаже:
Тих торкаємось поверхонь,
Що вчитель нам покаже.
Перегляд програми з комплексу «Сходинки до інформатики» Як поводитися з комп’ютером.
Фронтальне опитування учнів класу.
А)Які правила поведінки в комп’ютерному класі ви знаєте?
Під час роботи з комп’ютером руки повинні бути чистими й сухими.
Сидіти потрібно за комп’ютером на відстані 50 см.
Шкільне приладдя не можна класти на клавіатуру.
Показувати зображення на моніторі потрібно вказівкою.
Забороняється торкатися проводів.
Б) Дайте відповідь на запитання "Чомучки"
Чи можна нахилятися близько до екрана? Чому?
Чи можна зачепити носом екран та пошкодити монітор? (так, якщо відстань від очей до екрана монітора надто мала, то очі втомлюються, і можна зіпсувати зір.
Чи можна торкатися клавіш брудними і мокрими руками?
Чому не можна стерти зображення літер з клавіш? (Бруд та вода може потрапити всередину клавіатури і зіпсувати її.
Чи можна торкатися пальцями екрану монітора?
Чому не можна пальцем затулить зображення на екрані? ( від пальців залишаться брудні сліди на екрані монітора)
— Як же слід себе поводити в комп’ютерному класі?
Створити ситуацію так, ніби діти вчать якогось казкового героя правилам поведінки в комп’ютерному класі.
Зачитування віршів на повторення правил поведінки у комп’ютерному класі.
Наприклад:
Щоб за комп’ютер нам сідати, 
Руки треба чисті мати,
Ними дроти не чіпати,
І розетки обминати.
Пальцями екрану не торкатись.
Клавіатурою м’яко користуватись.
Для того, щоб завдання всі здолати,
Треба в парі дружно працювати Щоб з комп’ютером дружити,
Треба правила завчити.
Не торкатись проводів,
Ні розеток, ні дротів.
Екран руками не чіпати,
Довго на комп’ютері не грати.
На клавіші легенько натискай,
З мокрими руками не сідай.
З чистими руками працювати,
Носика в екрана не «встромляти».
Вивчення правил за допомогою віршика
Неможна: Я комп’ютер добре знаю –
Друзям всім допомагаю.
Як у клас я залітаю...
Всім комп’ютери вмикаю Довго можеш так сидіти
Всі завдання поробити
А якщо у тебе сталось...
В монітора щось зламалось
То посмикай за шнурки
Трохи мишку потряси.
Вам поради я даю,
Слухай розповідь мою.
Всі улюблені предмети
Джипа, ляльку і ведмедя
З дому ти їх принеси,
На системник поклади.
Пончик з рота не виймай
З „клави” крихти позмітай.
Та ходи собі по класу
Друзям всім допомагай!
Ну, навіщо їм скучати
Будеш з ними працювати
Сядь поближче до екрану
І дивися тільки прямо.
Вивчення правил за допомогою віршика
Можна:
Щоб з комп’ютером дружити
Треба правила учити.
Не шуміти, не ходити,
Тільки тихо говорити.
Руки чистими тримати,
Сухо-сухо витирати
І всі незнайомі кнопки
Не потрібно натискати
Слухай вчителя уважно
І виконуй все, що скаже
Тільки так знання здобути
Допоможе друг – комп’ютер! Методичні рекомендації до проведення етапу Розминки
На цьому етапі виконуються завдання на розвиток уваги, формування логічного і просторового мислення, на виконання арифметичних операцій тощо.
Зміст завдань підбираються відповідно до теми уроку, що логічно доповнить його. Якщо урок на підтримку української мови, то доцільно вибрати вправи, що мають мовний або літературний зміст, на підтримку математики – аналогічно і т.д. Якщо тема уроку не містить конкретного спрямування, то тоді увагу звертаємо на зміст гри, яку учні виконуватимуть у практичній частині уроку, тоді завдання можуть доповнювати зміст гри. Коли і з практичної роботи не можна почерпнути зміст завдань, то використовуйте завдання на загальний розвиток (пам’яті, уваги, уяви, мислення, логіки).
Логічні задачі
Назвіть 5 днів, не перелічуючи числа і назви днів. (Позавчора, вчора, сьогодні, завтра, післязавтра).
Брату 17 років, а сестрі 15. Скільки років виповниться сестрі, коли брату буде 20 років? (18)
На двох руках 10 пальців. Скільки пальців на трьох руках? У трьох чоловік?
На базар йдуть 7 жінок, назустріч їм йдуть 4 чоловіки і 2 жінки. Скільки людей йде на базар?
Антон написав на аркуші паперу число 86 і запропонував Миколі: «Не виконуючи жодних записів, збільш це число на 12 і покажи мені відповідь». Микола миттю здогадався, що треба зробити. А ви здогадалися?
Батько й сини каталися на трьох- та двоколісних велосипедах. У велосипедів було 7 коліс. Скільки синів у батька? (2 сини)
На городі сиділо 6 горобців. До них прилетіли ще чотири. Кіт підкрався й спіймав одного горобця. Скільки горобців залишилось на грядці? (Жодного)
Розгадайте інформацію, доповнивши прислів’я, і поясніть.
На язиці … (повно), а на ділі пусто.
До роботи плачучи, а до … (гри) скачучи.
З самого початку думай, який буде … (кінець).
Де багато крику, там мало … (діла).
Щоб інших вчити, треба свій … (розум) поточити.
Анаграми
Сьогодні ми вивчимо, що таке анаграми. Це загадки, для розв’язання яких треба переставити місцями букви. Спробуйте розгадати анаграми і виключите зайве слово.
ААЛТІРК (Тарілка)
АВАЗІЛ (Валіза)
КОЖАЛ (Ложка)
ШКААЧ (Чашка)
Яке слово зайве? Чому?
Гра «Цікаві перетворення»
Учитель задає дітям початок і кінець подій, а діти повинні придумати проміжні дії.
Приклади:
Як з яйця отримати курку? (З яйця вилупиться курча, а з нього виросте курка).
Як з ікринки з’являється жаба? (З ікринки виводиться пуголовок, а він перетворюється на жабку).
Як з овечої шерсті зв’язати светр? (Овечку підстригають, з шерсті прядуть пряжу, з пряжи в’яжуть светр).
Методичні рекомендації до проведення етапу Перевірка домашнього завдання
Домашнє завдання учням не задається. Та завдання вчителя - перевірити ступінь засвоєного матеріалу. Таку перевірку можна провести використовуючи систему питань, кросворд, індивідуальні картки, цікаві завдання з опорою на домашнє завдання, самостійну роботу, перевірку вправ в зошиті з друкованою основою, демонстрацію або виставку творчих робіт.
Методичні рекомендації до проведення етапу Актуалізація знань
Мета цього етапу - згадати опорні знання з теми вивчення та здійснити мотивацію до навчальної діяльності. Це може бути система питань, звернення до життєвого досвіду учнів, проблемна ситуація тощо.
Методичні рекомендації до проведення етапу Повідомлення теми уроку
Для підвищення зацікавленості до уроку тему краще оголосити через ключове слово кросворду, загадку, вправи «дешифровщик», закреслюючи кожну другу (чи в іншій закономірності) букву, шаради, ребус тощо.
Методичні рекомендації до проведення етапу Вивчення нового матеріалу
Вивчення нового матеріалу можна реалізувати через інтерактивні та активні методики навчання, використання випереджуючого навчання, робота в групах, парах. З метою кращого розуміння навчального матеріалу доцільно провести роботу над текстом підручника (самостійне читання, вголос учнями або вчителем, дощиком, ланцюжком, інтерактивна вправа «Футбол» тощо).
Доцільно використовувати при поясненні наочні засоби навчання, додаткову літературу, цікаві факти, інформаційну хвилинку, демонстрацію роботи в програмному засобі, виконання тих чи інших операцій чи дій над об’єктами.
Зміст навчального матеріалу має відповідати рівню підготовки учнів, науковості, новизни, виходити за межі матеріалу підручника, логічно структурований.
Методичні рекомендації до проведення етапу Закріплення матеріалу
На цьому етапі перевіряється рівень засвоєння навчального матеріалу учнями. Для цього слід підготувати вправи із застосування активних, інтерактивних методик, інноваційних технологій навчання, виконати вправи у зошиті з друкованою основою. При цьому звертається увага на ступінь участі вчителя: контролює записи в зошиті, на дошці; вчитель чи учні коментують виконання завдань. Завдання виконуються індивідуально, фронтально, по групах тощо. Ступінь складності, різноманітності видів завдань, диференційованість, відповідність меті уроку.
Методичні рекомендації до проведення етапу Практичної роботи
Згідно з санітарно-гігієнічними нормами учням початкової школи дозволено перебувати за ПК не більше 15 хвилин. Тому вчитель має організувати роботу так, щоб перебуваючи за ПК діти виконували завдання, а не розглядали екран монітора при пояснені вчителя. Це зменшить час перебування за ПК і діти не встигнуть виконати завдання. Тому рекомендовано проводити всю роз’яснювальну роботу за партами або з вимкненими моніторами, а потім, переконавшись у засвоєні змісту завдань та шляхів їх розв’язання, садити дітей за комп’ютер.
Цей етап доцільно організувати за такою схемою:
Повторити правила безпечної роботи за комп’ютером (фронтальне опитування, демонстрація правильної постави під час роботи з ПК).
Пояснити завдання або правила гри.
Демонстрація виконання завдання або гри.
Перевірка розуміння змісту завдання та способів їх реалізації.
Якщо це робота з графічним або іншим редактором, то треба підготувати завдання до кожного комп’ютера. Завдання можуть бути поділені за рівнем складності, залежно від підготовки дітей.
1 рівень – це завдання, що містять чітко вказану послідовність дій учня із називанням команд.
2 рівень – це завдання, що містять лише вказівку на виконання.
3 рівень – це завдання, що не містять вказівок до виконання. Подається лише результат, а шляхи учні шукають самостійно.
Під час роботи дітей з персональними комп’ютерами необхідно проводити індивідуальну роботу з дітьми як по навчальних завданнях, так і з дотримання техніки безпеки та гігієнічних правил.
Якщо більшість дітей допускають однотипну помилку, чи виникає схожа ситуація, що потребує втручання вчителя, необхідно дати загальну команду і пояснити потрібне питання, а не старатися індивідуально все вирішити (з метою економії часу).
Методичні рекомендації до проведення етапу Релаксації
Обов’язково після роботи за комп’ютером вчитель проводить вправи для очей, кистей рук, попередньо відсадивши (або відвернути) дітей від ПК. Вправи можуть супроводжуватись усним поясненням вчителя та демонстрацією, можна використати презентації з анімацією, картки з намальованими точками, об’єктами, які треба відшукати за вказівкою вчителя.
Методичні рекомендації до проведення етапу Підсумок уроку
У підсумку реалізуються два завдання: оцінювання та узагальнення знань учнів.
Відповідно до наказу МОН України від 21.08. 2013 № 1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти» оцінювання навчальних досягнень учнів з предмету інваріантної складової «Сходинки до інформатики» здійснюється вербально.
З метою оцінювання індивідуальних досягнень учнів може бути використаний метод оцінювання портфоліо. Таке оцінювання передбачає визначення критеріїв для включення учнівських напрацювань до портфоліо; форми подання матеріалу; спланованість оцінного процесу; елементи самооцінки з боку учня тощо.
Пропонується проводити оцінювання на базі портфоліо учня: портфоліо розвитку та демонстраційне портфоліо.
Перевірку основних понять з уроку можна органузувати через логічно побудовану систему запитань, бліц-опитування, інтактивний прийом «Мікрофон», «Незакінчене речення», складання опорних слів, схем тощо.
Можна провести рефлексію навчальних досягнень учнів. Це вже, як кажуть, класика жанру. Вчителю важливо не тільки дізнатися і зрозуміти емоційний стан учня у фіналі навчального заняття, але й те, наскільки продуктивним для нього став урок. Учні повинні оцінити свою активність на уроці, корисність і цікавість форм подачі знань, захопливість уроку, колективну роботу. Вони можуть по ланцюжку висловитися про значущі для них цінності уроку:
Я дізнався ...
Я навчився ...
Я зрозумів, що можу ...
Мені сподобалося ...
Для мене стало новим ...
Мене здивувало ...
У мене вийшло ...
Я придбав ...
Мені захотілося ...
Мене надихнуло ...
Методичні рекомендації до проведення етапу Повідомлення домашнього завдання
З предмету інформатика домашні завдання задавати не бажано, окрім випадків визначених у підручниках (обговоріть з батьками, тощо).

Приложенные файлы

  • docx 25368077
    Размер файла: 1 MB Загрузок: 0

Добавить комментарий