COMPUTER PROGRAMMING


COMPUTER PROGRAMMING
Vocabulary
equation — уравнение; приравнивание
list of instructions — перечень команд
guard [ga:d] — защищать, предохранять, завершать, заканчивать
appropriate sequence— необходимая (требуемая) последовательность
program logic — логическая последовательность выполнения программы
flowchart — блок-схема; составлять блок-схему
flowcharting — построение блок-схемы
pictorial representation — наглядное представление
predefined symbols — заранее заданные сим волы
specifics — специальные черты, характерные особенности
emplate [im'pleit] — шаблон, маска, образец, эталон
pseudocode — псевдокод, псевдопрограммаburden — нагрузка
programming rules — правила программирования
consume [kon'sju:m| — потреблять, расходовать
emphasize — выделять, подчеркивать
top-down approach — принцип нисходящей разработки
looping logic — логическая схема выполнения (операций) в цикл
Programming is the process of preparing a set of coded instructions which enables the computer to solve specific problems or to perform specific functions. The essence of computer programming is the encoding of the program for the computer by means of algorythms. The thing is that any problem is expressed in mathematical terms, it contains formulae, equations, and calculations. But the computer cannot manipulate formulae, equations, and calculations. Any problem must be specially processed for the computer to understand it, that is — coded or programmed.
The phase in which the system’s computer programs are written is called the development phase. The programs are lists of instructions that will be followed by the control unit of the central processing unit (CPU). The instructions of the program must be complete and in the appropriate sequence, or else the wrong answers will result. To guard against these errors in logic and to document the program’s logical approach, logic plans should be developed.
There are two common techniques for planning the logic of a program. The first technique is flowcharting. A flowchart is a plan in the form of a graphic or pictorial representation that uses predefined symbols to illustrate the program logic. It is, therefore, a “picture” of the logical steps to be performed by the computer. Each of the predefined symbols shapes stands for a general operation. The symbol shape communicates the nature of the general operation, and the specifics are written within the symbol. A plastic or metal guide called a template is used to make drawing the symbols easier.
The second technique for planning program logic is called pseudocode. Pseudocode is an imitation of actual program instructions. It allows a program-like structure without the burden of programming rules to follow. Pseudocode is less time-consuming for the professional programmer than is flowcharting. It also emphasizes a top-down approach to program structure.
Pseudocode has three basic structures: sequence, decision, and looping logic. With these three structures, any required logic can be expressed.
1. Просмотрите текст еще раз и ответьте на вопросы, используя информацию текста.
1. What is programming? 2. What is the essence of programming? 3. What Khould be done with the problem before processing by the computer? 4. What Is a program? 5. What are instructions? 6. What are the main techniques for planning the program logic? 7. What is a flowchart? 8. What is a template and «hat is it used for? 9. What do you understand by “pseudocode”? 10. What ere the basic structures of pseudocode?
2. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих слов и словосочетаний.
Совокупность закодированных команд; суть компьютерного программирования; кодирование посредством алгоритма; формулы, уравнения, вычисления; обработать особым образом; перечень команд; необходимая последовательность; защищать от ошибок; составлять план логической последовательности; общепринятая методика; логическая последовательность выполнения программы; построение блок- схемы; наглядное представление; заранее заданные символы; шаблон; псевдопрограмма; без издержек; выделять принцип нисходящей обработки; расходовать меньше времени; логическая схема выполнения операций в цикле; необходимая последовательность операций.
3. Подберите из предложенных ниже русских словосочетаний значения следующих терминов на английском языке.
Program: access program; application program; archived program; binary program; common program; compatible/incompatible program; control/management program; database program; debugging program; educational/teaching/training program; free program; general-purpose program; high-performance program; offline program; online program; operating; (-system) program; processing program; protected-mode program; remote, program; running program; self-loading program; simulation program; support program; utility program; virus-detection program; watch-dog program.
Программа в двоичном коде; прикладная программа; (не)совместимая программа; бесплатная программа; программа отладки; сторожевая программа; дистанционная программа; программа моделирования; сервисная программа; вспомогательная программа; программ для доступа (к данным); заархивированная программа; программа, работающая с базой данных; обучающая программа; программа, выполняемая с большой скоростью; универсальная программа; программ выполняемая в защищенном режиме; программа обработки данных, программа операционной системы (системная программа); выполняемая программа; (не)сетевая программа; самозагружающаяся программа; часто используемая (распространенная) программа; программа управления; программа обнаружения вирусов.
PROGRAMMING LANGUAGES
programming language — язык программирования
coded form — кодированный вид, кодированное представление
to convey — передавать, сообщать
to improve — улучшать, совершенствовать
machine orientd language — машинно-ориентированный язык
business-oriented language — язык для (программирования) экономических задач problem-oriented language — проблемно-ориентированный язык
string of binary — строка двоичного представления
data handling — обработка данных, работа с данными
field-name length — длина имени поля
incorporate features — включать свойства (особенности)
versatile — многофункциональный, разносторонний, универсальный
generous — большой, значительный (о количестве)
mathematical relationship — математическая связь (соотношение)
Let’s assume that we have studied the problem, designed a logical plan (our flowchart or pseudocode), and are now ready to write the program instructions. The process of writing program instructions is called coding. The instructions will be written on a form called a coding form. The instructions we write will be recorded in a machine-readable form using a keypunch, key- lo tape, or key-to-disk, or entered directly into computer memory through terminal keyboard.
The computer cannot understand instructions written in just any old way. The instructions must be written according to a set of rules. These rules are the foundation of a programming language. A programming language must convey the logical steps of the program plan in such a way that the control unit of the CPU can interpret and follow the instructions. Programming languages have improved throughout the years, just as computer hardware has improved. They have progressed from machine-oriented languages that use strings of binary Is and Os to problem-oriented languages that use common mathematical and/or English terms.
There are over 200 problem-oriented languages. The most common of them are COBOL, FORTRAN, PL/I, RPG, BASIC, PASCAL.
COBOL was the most widely used business-oriented programming language. Its name is an acronym for Common Business-Oriented Language. COBOL was designed to solve problems that are oriented toward data handling and input-output operations. Of course, COBOL can perform arithmetic operations as well, but its greatest flexibility is in data handling. COBOL also was designed as a self-documenting language. Self-documenting languages are those that do not require a great deal of explanation in order to be understood by someone reading the program instructions. The self-docu- menting aspect of COBOL is made possible by its sentence-like structure and the very generous maximum symbolic field-name length of 30 characters. With a field-name length of up to 30 characters, the name can clearly identify the field and its purpose.
The FORTRAN IV language is oriented toward solving problems of a mathematical nature. The name FORTRAN comes from the combination of the words formula translation. The version of FORTRAN IV has been designed as algebra-based programming language. Any formula or those mathematical relationships that can be expressed algebraically can easily be expressed as a FORTRAN instruction. FORTRAN is the most commonly used language for scientific applications.
PL/I stands for programming language I. It was designed as a general- purpose language incorporating features similar to COBOL for data handling instructions and features similar to FORTRAN for mathematical instructions. PL/I is much more than a combination of the good features of both COBOL and FORTRAN, as it has many capabilities that are unique. Yet, although PL/I is one of the most versatile and the most powerful of the programming languages, it is not the most commonly used. COBOL and FOR TRAN have been available for a longer period of time than PL/I, and many more users work with those languages.
1. Просмотрите текст еще раз и ответьте на вопросы, используя информацию текста.
1. What is the process of writing instructions called? 2. What is a code? 3. How must instructions be written? 4. What is the foundation of any programming language? 5. How was the development of programming languages progressing throughout the years? 6. What are the most common problem- oriented languages? 7. What is COBOL? 8. What functions was COBOL designed for? 9. What does FORTRAN serve for? 10. What capabilities has PL/I?
2. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих слов и словосочетаний.
Языки программирования; блок-схема; кодированная форма; вид, удобочитаемый для компьютера; в соответствии с набором правил; представить логические шаги программы; таким образом; совершенствовать языки программирования; машинно-ориентированные языки; проблемно-ориентированные языки; обычный термин; язык для программирования экономических задач; обработка информации; операции по вводу-выводу данных; гибкость; идентифицировать поле и его цели; решение проблем математического характера; сферы научного применения; универсальный язык; включать свойства; уникальные возможности; многофункциональный и самый мощный из языков программирования.
3. Найдите в текстах 1 и 2 слова, близкие по значению к следующим.
Nouns: command; line; characteristic; form; evolution; enumeration;
mistake; method; character; manual (instruction); consumption; storage; basics; abbreviation; enterpretation; correlation; possibility.
Verbs: include; inform; process; protect; apply; permit; stress; suppose; learn; make up; write; key; explain; define; perfect; advance; decide; execute; demand.
Adjectives: full; incorrect; usual; necessary; accessible; required; considerable; floppy; possible.

Приложенные файлы

  • docx 24115231
    Размер файла: 22 kB Загрузок: 1

Добавить комментарий